onsdag 23 juni 2010

Leffe Godkänt Tjänstehund (väktare)!!!:-)

Idag är det en riktigt stor dag här hos oss, jag har idag nämligen
genomfört Rps prov för väktarhund och detta med godkänt resultat -
Så sjukt skönt!!!

Skaffade Leffe då han var 3 månader ung, målet då vi skaffade honom
var just denna dagen och nu är den ju här:-)
Det har varit 18,5 månader med blod, svett och tårar men även mkt
glädje. Leffe har ju varit allt annat än en lätt hund att handskas
med (finns fortfarande jättemkt kvar att jobba på) och att vi nu har
lyckats känns nästan
lite smått overkligt. Så sjukt mkt träning som jag lagt ner på
denna lilla djävul trodde jag inte ens i min vildaste fantasi att det
skulle krävas, men han har ju som sagt varit allt annat än lätt att
ha och göra med.

Till dagens prov då:
Det hela ägde rum ute hos Polisen (hundenheten) vid Tullinge kl. 08.00
imorses.
Första momentet är alltid platsliggande, lämnar hunden ca 50 m i 5
min där allt avslutas med 5 st skott. Detta är det moment som jag
fruktat mest eftersom Leffe har lite problem med andra hundar, faktum
är att vi igår ute på Botkyrka bhk körde med Leffe helt läs för
första gången (har varit kopplad eller uppbunden tidigare). Idag så
visade Leffe upp lite taskig attityd mot hunden intill då vi skulle
ställa upp, jag gjorde en rundsväng och Leffe släpte
tråkigheterna:) Efter detta så lade vi ner hundarna och lämnade, 5
min nervdaller senare var det dags att hämta upp hundarna igen. Leffe
och de 2 andra hundarna blev godkända, alla låg kvar!:-)

Moment 2:
Lydnaden bestående av linförighet (fotgående i koppel),
framförgående, inkallning och hopp.
Även om inte gick lika bra som han brukar och kan på linförigheten
så var det ändå helt OK och framförallt Godkänt:)
Framförgående, inkallning och hopp gick riktigt bra och även detta
blev Godkänt!:)

Moment 3 Skyddet:
Här går vi mot en parkerad skåpbil där det rätt som det är rusar
fram en kille (figurant) som vill överfalla/ slå ner oss. Leffe går
upp och avvärjer detta genom ett bett i armen på honom. Det ser
jättebra ut men i ärlighetens namn var det lite klent bett, detta
skall vi jobba på.
Jag komenderar figuranten att stå stilla varpå Leffe släpper och jag
tar in honom fot och lägger ner honom för att gå fram och visitera
figuranten, allt detta går riktigt bra!:-)
Efter detta följer en transport av figuranten (fotgående snett
bakom), även detta går riktigt bra och Leffe kan tituleras Godkänd
Väktarhund!!!:-)

Med tanke på allt slit som vi lagt ner så känns detta sjukt stort,
är grymt stolt och glad. Måste även tacka våra underbara
figuranter/ instruktörer på jobbet, utan dem hade inte denna dagen
varit här redan nu (kanske aldrig!?) Stort tack även till alla mina
kollegor som ställer upp och hjälper till i vår träning, nu är
ovärderliga!!!:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar