fredag 11 juni 2010

Svårt att släppa!:(

Sitter nu här på jobbet, bara drygt 4 timmar kvar till 5 dagars
ledighet:-)

Snart är alltså 4 nätters jobb avverkade och pga detta så har det
inte hunnits med att blogga någonting alls, har helt enkelt
prioriterat hund- & löpträning (samt sömn & jobb). De gångna
nätterna har varit relativt lugna, man märker dock att sommaren är
här i och med alla ungdommar som är ute hela nätterna. Det som hänt
som kan vara värt att skriva om är att vi (jag & Leffe) under
Tisdagskvällen fick tillrättavisa/ tala till rätta ett gäng
stökande ungdommar, under Tisdagsnatten blev det jakt av däcktjuvar
(de kom undan) och igår Onsdag blev det ett avvisande av en berusad
som bosatt sig i ett trapphus. Utöver detta så har det varit ganska
mkt larm och en hel del hundtränande.

Nu till vad jag (som rubriken säger) har Svårt att släppa!
Det var idag under förkvällen som jag var ute och prommenerade i ett
av mina områden som vanligt. Vi fick ett par hundmöten (alla som
känner mig och Leffe vet vad detta innebär) där Leffe faktiskt
skötte sig riktigt bra meddans de mötande hundarna inte gjorde
detsamma, detta ledde till att Leffe varvade upp sig mer och mer:( Då
fick jag ett direkt möte av 2 personer med varsin större hund (svart
schäfer och en större blandras), här blev det för mkt för leffe
då dessa gick och raggade (flaggade dålig attityd). Leffe exploderar
varpå jag plockar upp honom och frågar vad fan han håller på
med!!!? Då säger mannen med det svarta schäfern "säg fot" kort paus
"han är väl utbildad", jag blir helt ställd av dessa ord och svarar
att han är under utbildning. Det jag reagerar som mest över är att
personen i fråga är klädd i kläder som insatt hundfolk som regel
endast bär (Gappyväst m m). Jag vet inte egentligen varför jag blir
så förbannad/ irriterad över dessa ord, men jag känner bara att jag
blir det! Bara för att det är en tjänstehund (provhund, snart
uppkörd) så innebär väl inte detta att det är en maskin utan
problem!?!? Just andra hundar är ju nått vi har problem med och
jobbar stenhårt för att rätta till, börjar ju dessutom att se
relativt bra ut.
Hur som helst så känner även Leffe av att jag blev riktigt sne av
denna jävla tomten som hade den ultimata lösningen på hur jag skulle
göra!! Leffe skötter sig nu exemplariskt, vågar ju inte annat då
husse är såhär sne!!!
Ett stort problem med att jobba i uniform är att man inte riktigt kan
ta tag i och korrigera hunden som man ibland kanske vill och behöver
utan det måste skötas extremt snyggt och fint då man ju har allas
ögon på sig, har man då en liten djävul som Leffe så blir detta
ibland jobbigt!!! Nu har det i och för sig gått extremt positivt
framåt sedan jag fick ta med mig Leffe som provhund för ca 1 månad
sedan, jag vet att detta kommer att bli bra (försvinna) men det är ju
tyvärr inte att bara trycka på en knapp!!! Vi jobbar vidare!

En liten snabbtitt på veckans löpträning såhär långt kan visa
på 2 st kvalitetspass, Tisdag blev det fartlek och Onsdag 12*400 m
intervaller. Torsdagen bjöd på 8,7 km lätt distans. Totalt ca 45 km
på veckans 4 första dagar, ca 25 av dessa i högre fart:) imorgon/
idag blir det vila för att sedan köra ett 10 km lopp i Åkersberga
på Lördag.

Nu är det dags att jobba på lite:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar