söndag 26 september 2010

Blev inte alls som det var tänkt:(

Idag så var det extremt tidig uppgång, 04.45 klev jag ur sängen efter en natt med kass sömn pga ömmande axelparti på vänster sida:( Anledningen till denna tidiga uppgång var ju min och Leffes appelltävling, debuten.
Allt började med samling vid Botkyrka BHK kl.07.00, där skede lottning och sedan bar det av ut mot spårmarkerna. Här blev det en lång väntan på vår tur, vi hade dragit startnummer 13!!! Kul med otursnummret i premiären:(
Lade ut spåret och väntade sedan in domarna som kom en timma senare. Nu var det spårdax, kände mig lugn och inte alls nervös då jag vet hur grym Leffe är i spåret. Spåret lades på en jord och lerig stubbåker, blåste mkt gjorde det med. När jag skulle börja gå så informerade tävlingsledaren om att många hade haft det riktigt svårt idag, värmande ord;)
Väntade in så att Leffe skulle fästa spåret ordentligt och i detta läge så trasslade sig linan mellan bakbenen så att pungen kom i kläm, ny som jag är inom tävlandet så lät jag honom gå så:( Fick reda på, efteråt, att det bara hade varit att ta in honom och trassla ur linan. Nåväl, spårade gjorde han ändå sjukt bra! Tyvärr gick han över första apporten utan att markera den, första 90 graders vinkeln var 100%-ig, 2:a apporten tog han riktigt fint, här kunde jag även trassla ut linan och han kunde då jobba ostört 2:a halvan av spåret. Här ifrån gick han imponerande bra men av någon anledning så spårade han rakt över slutapporten utan att markera den (jag såg den), detta innebar att trotts ett grymt spårarbete blev det underkänt i spåret:(
Tillbaka till klubben för att nu köra lydnaden, tänkte ta detta som bra träning nu när chansen till uppflyttning var borta. Övervägde om jag skulle köra platsliggningen eller inte medans vi rastade av gamlingarna, när jag hade rastat av Leffe så var det dags för platsen och jag kastade mig ouppvärmd in i leken (smart, NOT). Kände att jag inte riktigt hade den kontakt/ kontroll som jag brukar/ vill ha då jag går in på planen men ändå så körde jag:( Hundarna kopplades loss och vi lämnade, sen när vi gick ifrån dem så hör jag hur det börjar låta bakom våra ryggar. Vänder mig snabbt och ser hur Leffe kommer springande bakom en schäfertik, Leffe jagar henne emot oss. När jag ser detta så nafsar han efter hennes bak och jag vrålar till åt honom allt vad jag kan, han avbryter per omgående och kommer till mig skamsen som bara den. Det visar sig nu att Leffe har stirrat med onda ögon mot denna tiken varpå hon kände obehag och gick upp och gick mot sin matte, då rusar Leffe efter henne:(
Vi blev uteslutna från platsliggning och jag satte mig utanför planen med Leffe skamset liggandes medan alla andra lade om, själv var jag nu riktigt ledsen:( Här tränar jag som en blådåre för att lyckas och allt går kanon, sen kommer vi till tävlingen och ser fram emot att få visa upp hur duktiga vi är och vad händer! Allt går åt helvete!!!:( Efter detta så kände jag inte alls för att fortsätta, det funkade inte att hitta nån glädje med detta då och där!

Nu såhär i efterhand så får jag ta på mig en stor del av missen i platsliggningen, måste ju för fan värma upp honom och få igång vårt samarbete innan vi sätter igång. Detta och ett grymt spårarbete tar jag med mig från denna annars misslyckade dag, även misslyckanden kan vara givande:-)
Nu kommer vi att samla kraft och energi inför en ny chans i appellen nästa helg, då avstår jag platsen för att kunna träna detta ordentligt och noggrant. Vi bryter ihop och kommer igen:-)

5 kommentarer:

  1. :) Håller tummarna till nästa helg!

    SvaraRadera
  2. Sandra> Tack! Kan ju inte bli sämre:)

    SvaraRadera
  3. Det är bara att bita ihop (Du alltså, inte Leffe...) och på det igen. Lycka till nästa gång.

    SvaraRadera
  4. Cissi> Tack! Men är det inte bra om även Leffe biter ihop istället för att bita runt;)

    SvaraRadera
  5. Jo det är ju sant:-)

    SvaraRadera