söndag 12 september 2010

Stockholm halvmarathon 2010 avverkat:)


Då kan jag räkna in ännu en tävling som avklarad under detta tävlingsåret, detta var den blott 4:e tävlingen för året (Gbg Varvet 21,1 km, Jordgubbslunken 11 km, Långlöparnas kväll 10 000 m)!!! Denna säsongen har ju som alla vet inte alls blivitt vad den skulle vara, men nu är jag på G tillbaka och räknar fan med att vara tillbaka i gammalt gott slag när våren närmar sig igen:)

Inför gårdagens lopp så hade jag avverkat 6 veckor med grundträning (kör ju detta nu), valde att inte alls trappa ner på träningen utan köra på helt enligt min skiss (backvarv Tisdag & backar Torsdag). Mitt fokus nu ligger i att bygga upp den rasserade grunden samt att hitta tillbaka till strukturen på min träning igen, dessa 6 veckorna har gått riktigt bra så mitt val att köra såhär tycks vara klokt;)
När jag stod på startlinjen igår så var det helt utan någon som helst plan eller något som helst mål inför det som komma skulle, jag skulle låta mina backtrötta ben får styra lite. Försökte att inte luras med i startrusningen som alltid blir, gick skapligt. Efter ca 5 km löpning, som avverkades på 18.19, så fick jag följe med en kille som höll en perfekt fart. Vi låg och växeldrog fram till ca 10 km där jag valde att dra ifrån (eller om han tappade?), jag började nu plocka lite mera folk:) Skön upplevelse att kunna susa förbi löpare under 2:a halvan under loppet. Jag kände mig riktigt stark så när jag började få håll vid ca 13 km var detta rätt störande:( Efter ca 14 km så började jag dessutom känna att jag inte riktigt var van vid att ligga och nöta i såhär pass hög fart som detta innebär för mig, benen (framför allt baksidorna) började signalera som svaga kramptendenser som gjorde det lite jobbigare att springa på avslappnat. Sista ca 6 km på denna banan är ju dessutom ganska så tunga, mkt uppför, så när jag kom dit med fart- & backtrötta ben så avtog farten dessvärre något. Slet mig in i mål på en tid (med god marginal) under 1.20 vilket jag känner ändå är helt OK efter detta årets förutsättningar!

Det skönaste av allt med gårdagens lopp var att jag inte har/ hade en enda liten gnutta av skadekänning, inte drabbades av bryta tankar och att det kändes bra:-) Jag inser nu att jag BARA har ca 10 sek/km ber till de tider jag skall/ vill göra nästa säsong (under 1.16):-)
Loppet kan alltså summeras som ännu ett lyckat steg i helt rätt riktning nu när jag sliter för att komma tillbaka, tung grundträning på detta (+ styrketräning) skall nog göra susen:-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar