måndag 1 augusti 2011

Funderingar kring Semesterträningen!

Har gått och funderat lite fram och tillbaka, nu även fattat ett beslut ihop med Madde, när det gäller löpträningen nu under semestern. Anledningen till funderingarna är hur de senaste årens semestrar sett ut, jag har då strikt följt de träningsskisser jag fått, detta har inneburit att jag sökt upp löparbanor för intervallkörning, varit ute på lååååånga långpass m m. Problemet med detta är att jag oavsett väder eller vart vi varit har satt kvalitetspassen som nr. 1 de dagarna de stått i skissen, halva dagen kan ha gått till min träning för att jag sedan skall vara trött och vilja göra lugna aktiviteter. Efter mitt långa (ofrivilliga) uppehåll med hjärtmuskelinflamationen förra året så har jag insett att jag ibland får/ skall prioritera ned löpningen till förmån för sociala aktiviteter med vänner och familj:-)

Beslutet jag tagit innebär att jag kommer träna mer spontant efter hur dagarna ser ut, inte efter vad som står i skissen. Till exempel igår då det var ca 30 grader och strålande solsken, i skissen stod det långpass på ca 2 timmar 15 min. Jag valde att köra ca 1 timma 30 min istället vilket innebar att jag kunde vara tillbaka mkt tidigare och mkt piggare, badplatsen kunde intas mkt tidigare ihop med Madde och hundarna:-) Denna lilla förändring kanske låter väldigt liten, men igår innebar detta att jag fick mkt mera lugn och njutning i hela dagen:-)
Kommer inte längre, om inte dagarna verkligen inbjuder till det, ge mig ut på jakt efter löparbanor för intervallkörning utan det för bli mera spontant nu under semestern! Lite av Semester från strikt träning helt enkelt;-)

Och så lite om gårdagen då:
Förmiddagen bjöd på hundrastning och ett löppass på 20 km (1.32) i grym värme (30 grader) och solsken, hittade en naturskön runda t & r Karlstad. Under rundan passerade jag nått så passande som Sommarro!!!:-) Skönt och avslappnat pass, med mitt nytagna beslut i skallen.
Efter en lunch så bar det av ner till badplatsen med Madde, Nelly & Leffe (Bonzo och Svinto hade Madde redan badat med då jag sprang), underbart att bara ta en kort promenad och så är man på stranden, det är t o m så att vi får ta en omväg ned till stranden för att hundarna skall kunna hinna med att pinka:-)
När vi var fördigbadade bar det av till Hammarö Bhk för lite skyddsträning, träningen började på bästa möjliga sätt då det bjöds på glass:-) Under själva skyddsträningen jobbade vi vidare på korgtransporterna, jättetråkigt att titta på men j..ligt kul att träna då poletterna sakta trillar ned. Igår märktes att Leffe var delvis sliten efter mkt fysträning, dels har varit utan skyddsträning 2 veckor. Det var ljudligt vilket det i stort sett aldrig brukar vara, det var en husse som fick jobba hårt för att nå dit vi ville och till slut lyckades vi!:-) 2 bra pass blev det!:-)

Efter avslutat skydd blev det Pizza följt av en fiskekväll, gamlingarna fick vara med som sällskap. Rogivande men tyvärr inget napp:-)

Idag blir det, om vädret tillåter, dubbla skyddspass. Kör ett på dagen och ett på kvällen, om det inte blir 30 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar