fredag 12 november 2010

Avbrutet pass:(

Tidigare idag så var det dags att försöka ta igen Tisdagens missade (pga sjukdom) kvalitetspass, 90 minuters fartlek med 8*1000 m insprängt. Pga is och snöblask ute så valde jag av både försiktigthet och bekvämlighet att köra passet inne på löpbandet.

Inledde med 30 min distans innan jag stegrade upp farten till 16 km/h:

3.45 / 1.57 (400 m)
3.45 / 1.57
3.45 / 1.57
3.50 / 2.06 (lite långsammare pj)
3.55 / 2.56 (lite längre pj)
2.11 i 15 km/h innan jag AVBRYTER!:(

Det hör synnerligen inte alls till vanligheten att jag avbryter ett påbörjat kvalitetspass men idag så hade jag f.n inget annat val:( När jag under pausjoggen mellan 1000-ingarna (5.00 min/km fart) inte kom ner till lägre än ca 155 i puls så insåg jag ju att detta inte skulle funka!
Anledningen till detta haveri är helt enkelt att jag saknar en fläkt vid löpbandet! I det gamla löpbandet, som jag sprang sönder, fanns det inbyggd fläkt i panelen men på detta nya ersättningsbandet (som annars är Bättre) finns inte detta. Just avsaknaden av fläkt leder ju till att det blir ruskigt dåligt med syre, som att springa i en bastu!!! Det spelar helt enkelt ingen roll om jag springer snabbt eller halvsnabbt, så fort det blir lite ansträngande så kroknar kroppen pga syrebristen. Nu blir det att plocka fram fläkten till nästa pass!!!

För att inte passet skulle vara helt bortkastat så fortsatte jag att lufsa på tiden ut (utan avbrott) och på dessa 90 minuter avverkades 20 km. Kroppen kändes helt OK men vad gör detta då man inte får ny energi/ nått syre!?!?

Nu är det snart dags att dra till jobbet för att avverka natt 1 av 5 på denna jobbvända, börjar med utsättningsmöte hos Polisen (fika):-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar