torsdag 11 november 2010

Känns bättre:-)

Idag är nog den dag då jag vaknat upp, denna veckan, med mesta friskhetskänslan:-) Det finns dock lite svag känning kvar av förkylningen, får se hur det känns när jag kommit igång!?

Igår så hade jag på förhand funderingar om mkt hundträning och detta blev, trots att jag var/är sjuk, verklighet:) Jag åkte ut på jobbets hundträning vid Kista Bhk och där körde jag igenom hela apell-/uppkörnings- & lydnads 1:an lydnaden, även krypet jobbdes det på. Över lag gick det riktigt bra men då jag vill ha det perfekt så hade jag svårt att glädjas åt de bra delarna utan hängde just igår upp mig allt för mkt vid det som inte var så bra, Leffe var lite för sprallig!!! Det skulle lekas med tassarna när han skulle plocka apporten, hoppas och studsas vid ingångarna! Den lilla djävulen tyckte igår att det var lite för kul, slutet var dock riktigt bra så vi nådde fram ihop:-)
Även lite skydds körde vi (självklart!!!). Här blev det i form av att figguranten fick aggera extern belöning, jag nötte helt enkelt på det svåraste och tråkigaste (;-)) i och med att jag fick köra mkt ordning och reda/ fritt följe. Det var först när Leffe gick och hade kontakt med mig på riktigt som jag skickade in honom på en bevakning på figgen, jag fick slita!!! Slutet blev godkänt men inte mkt mera, här finns mer att önska/ träna på! Det positiva i det hela är ändå att Leffe vill dra till figgen med helt annan attityd än för 1/2 år sedan, nu är det med kamp/ trevlig attityd och inte aggresion som förut. Avslutade med ett par enkla inskick för att slipa på dessa lite extra då Leffe igår var tillbaka lite i gamla dumheter, har för bråttom och kommer för nära figgen (duttar). Detta kan ju i och försig hänga ihop med att han över lag var sprallig igår, bara att nöta på!!! Tyvärr så var det i 5-10 cm blötsnö som vi fick gå och träna vilket gjorde att några mera avvancerade former av skydds inte var direkt lämpligt att köra + att jag glömde munkorgen hemma:( Men med tanke på att jag ju inte var 100% kry så var det ändå bra med ett lite kortare pass, som helhet ändå ett bra träningspass!:-)
Det bästa av allt med gårdagens pass var att jag fick reda på att jobbet nu till vintern troligen även kommer att hyra ett ridhus även på norrsidan av stan (Märsta), detta innebär ridhusträning 2 ggr per vecka:-)

Efter hundträningen bar det av hem för att hämta andan lite innan det var dags att dra till södra sidan om stan (Huddinge) för att köra lite inomhussök med jobbet. Det var jättelänge sedan jag och Leffe gjorde detta senast men då vi senast gjorde det så var han grym, en naturbegåvning. Igår var han tillbaka i gamal gott slag, nä nu ljög jag lite! Han var ÄNNU BÄTTRE, fy fan vad han är grym på detta (oj vad jag sticker ut hakan nu!!!):-) Körde 2 st sök i för oss helt nya utrymmen, ett stort kulvertsystem under en skola. Första söket så var det 2 st gömda figgar och han plockade båda 2 utan några som helst tveksamheter, lungt och metodiskt gick han fram och plockade allt som fanns dolt i hans väg:-)
2:a söket så bad jag om ännu lite svårare, detta innebar att de försökte köra en luring men gömd figge nästan direkt men som hade gått en jättelång omväg för att lukta så lite som möjligt. Var detta svårt för Leffe!?!? Nä inte ett dugg!!!:-)
Är underbart skönt att se hur grym killen är på detta!!!:-)

Ja, det var min gårdag. Mkt hundträning blev det trotts sjukdom/ förkylning:-)

Idag så skall vi dra ivär ut till skogen för att köra lite sök, blev sålda på detta när vi var i Karlstad förra ledigheten och nu skall vi jobba vidare på detta:-)
Om allt känns bra när man kommer hem fram åt eftermiddagen så kanske, kanske jag kommer ut på ett lättare, eller rättare sagt kliver upp på löpbandet, för ett lättare distanspass. Vi får se!?

Nu blir det frukost:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar