söndag 9 maj 2010

Lite längre!:-)

Sitter nu här med en kopp kaffe och njuter lite smått efter att ha avverkat ett lite längre distanspass, första passet över en mil sedan dess att jag blev friskskriven i Onsdags. Detta pass hamnade på 17 km, 1.21.17 (4.47 min/km) tog det.
Tanken innan detta pass var att jag skulle köra allt mellan 10-17 km beroende på hur jobbigt det kändes, man vet ju inte riktigt ännu vart jag står rent löpmässigt. Nu med facit i hand så kan jag inkassera 17 km med en riktigt positiv känsla, det går åt helt rätt håll nu:-)
Nu skall vi inte dra allt för snabba växlar av detta, det är ju inte så att jag kommer att vara tillbaka i gammalt slag än på MKT länge men förhoppningarna om att snart kunna komma igång med relativt normal träning igen växte ordentligt i och med dagens lyckade pass. Jag har ännu inte nån direkt träningsplan uppspikad utan tar det lite lugnt med distanspass baserat på dagsform, kanske kan jag mot slutet av kommande vecka smyga in nån liten fartlek!? Det som dock känns viktigast just nu träningsmässigt är att få till ett par långpass kommande helger, mina ben har tappat en del av de löpmusklerna.

Om vi tittar lite på vad som hänt här hemma i övrigt så är det inte så mkt än, har blivitt ett varv i spåret med hundarna följt av lite damsugning och sedan just ovan nämnda löppasset.
I eftermiddag så skall vi dra upp till Väsby brukshundklubb för att slipa lite lydnad, måste ju se till att hålla Leffes lydnad vid liv inför imorgon! Imorgon är det nämligen dags för tjänstehund klubbens årligen återkommande arrangemang Securitashunden, detta är en heldag med lydnads-, skydds- och ronderingstävling. Det roliga med denna dag är att om man klarar av lydnads och skyddsbitarna med lägst betyg 5 (=godkänd) så räknas detta som att jag klarat av uppkörningen. Anledningen till detta är att de moment som ingår är just de moment som gäller vid uppkörningen och för att göra det hela möjligt så är det en Polis som agerar domare
Nu räknar jag inte med att vi kommer att klara uppkörningen imorgon, det är högst osannolikt måste jag säga! Som det känns nu så kommer jag att avstå inledande platsliggningen (5 min med 5 skott på slutet), har aldrig kört detta moment fullt ut med Leffe ännu och att göra detta för första gången under just denna tävling känns inte riktigt bra. Den huvudvärk jag har i just detta moment är att Leffe inte riktigt är vän med andra hundar, han kan ha grymt taskig attityd mot dem och jag vill inte att han skall få chansen att starta världens j..la fight på lydnadsplanen imorgon utan då väljer jag hellre att avstå för att köra in momentet så hårt att han ligger oavsett vad som händer runt omkring!!!
Kommer ju ändå att få en bra och förhoppningsvis givande dag, får ju under nervositet bli kommenderad och bedömd för att se vart vi ligger inför stundande uppkörning!

Utöver Securitashunden imorgon så är det även då dags att sätta sin fot på jobbet igen:) Första jobbnatten på nästans 8 veckor!!! Skall bli riktigt kula att få börja jobba igen, trodde aldrig att jag skulle känna så!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar