måndag 10 maj 2010

Securitashunden 2010:-)

Då har jag och Leffe vågat oss ut på tävlingsplanen för första gången då, detta i samband med att det idag arrangerades Securitashunden 2010. Denna tävling är uppdelad i 2 olika moment, först ut är RPS (den lydnad som gäller vid uppkörningen).
Jag valde att avstå från moment 1 på lydnaden, platsliggningen (måste träna lite mer på detta) och med facit i hand var detta ett mkt klokt beslut då det var ett antal hundar som reste sig upp. Leffe hade nog (???) aldrig klarat denna retningen.
1:a moment i lydnaden, Linförhet = 7 (tappar i sväng + DK)
2:a, Framförgående = 7 (stretar, växlar tempo)
3:e, Inkallning = 8 (Mkt bra tempo, snett sättande)
4:e, Hopp = 0 (DK*3, sätter sig ej) Här var det nått som luktade j..ligt gott;)

5:e, skyddet = 0 :( (Biter ej!!!) Kan konstatera att Leffe är lite ung och orutinerad, går ej i första betet om han inte är igångdragen. Här finns det en del att träna på, bita utan retning och igångdragning (Bita kan han ju annars:))

Efter inledande lydnad så bar det av till en inomhuslokal där det hade satts ihop ett spel bestående av 3 olika scener.
1, Vi kommer in och hittar en överdos på en toa (trädocka), här skall det aggeras.
2, Möter en obehörig som springer ifrån oss och i jakt på denna så kommer en annan figge och anfaller oss:-)
3, 2 st missbrukare har fest i stor lokal, påvägen fram mot dessa otrevliga individer så kastas det lite saker mot oss. De har även en pistol liggande intill sig som jag får akta mig för och försöka undvika att de får fatt på innan jag tagit kontroll över situationen:-)

Denna delen gick riktigt bra med tanke på att vi aldrig kört nått liknande tidigare, märker här hur behändigt det är att ha en liten och rapp hund som Leffe:-) Det enda som var lite märkligt var att det tog rätt lång tid innan Leffe satte sig i bett på scen 2, men när han väl satte så var det på riktigt:-) Orutin!?

Som helhet så var detta en mkt rolig och givande dag!!!!:-) Nu vet vi ju lite vart vi står inför den stundande uppkörningen, har fram t o m Augusti på mig.

Det var totalt 9 st ekipage som var med och tävlade, nästan alla redan i tjänst (jag tror att det endast var jag och Leffe som inge går i tjänst än!?). Av dessa 9 så slutade jag och Leffe på 6:e plats!!!:-) Detta får vi vara j..ligt nöjda med!!!

Nu skall jag ta lite och äta innan första natten på jobbet (efter sjukskrivning) väntar:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar