lördag 4 juni 2011

Gick åt Helvete!:(

Idag var det dags för mig och Leffe att ta oss an Appellspåret i Avesta, troligtvis vårt sista tävlingsframträdande:(
Allt började med strålande vackert väder, sol, klarblå himmel och 21 grader kl. 07.35. Samlingen var kl. 08.00 på vid motorstadion utanför Avesta, på vägen dit satte jag och sade att jag hoppades på ett tidigt startnummer. Väl framme drog jag nummer 1:)
Ut till spåret som var i torr skog, mosa och ris var det mesta underlaget. När spåret legat tog vi oss an detta och Leffe var på sin topp, ett exemplariskt spår som gav maximala 10 - 10 i betyg:-) Med humöret på topp styrde vi mot brukshundklubben för att där vänta in fortsättningen.
På lydnadsplanen inleddes allt med platsliggning som jag enligt planerna avstod.
På detta följde Budföringen där Leffe sprang jättefint till mottagaren men glömde/ sket i att stanna kvar.
Efter detta var det lydnadsdags.
Linförigheten var inget vidare i solen (28 grader i skuggan!!!!), detta gav dock 7 - 7 i betyg ändå.
Framförgåendet var bra åt ena hållet för att sedan vara för mkt drag för min smak på vägen tillbaka, Leffe ville till skuggan! Betyg 7,5 - 7,5.
Läggande under gång, var lite trögt i värmen och gav 8 - 8.
Inkallningen var även den lite långsammare än normalt men ändå bra drag, som vanligt hoppar Leffe lite lätt mot mig vid ingången. Betyg 9,5 - 9,5.
Apporteringen, här kom början på förstörda dagen!!!:( Leffe dummade sig häromdagen i detta moment varvid jag idag skulle vara extra försiktig och hålla i halsbandet vid lämnande och avlämnande av apporten, detta resulterade i helt fel signaler:( Leffe rusade ut och grep apporten jättesnyggt men på vägen in sprang han med denna till TL och jag fick dra till med dubbelkommando för att få in Leffe. Väl inne fick jag hjärnsläpp och tog genast tag i halsbandet samtidigt som jag sade loss, detta skapade ett moment där Leffe låste sig och inte alls ville släppa! Efter många om och men får jag loss apporten och lämnar denna till TL samtidigt som jag håller i Leffes halsband, det enda jag tänker nu är att jag skall bryta! Oj vad jag önskar att jag följt mina tankar som skrek åt mig att Bryta!!!
Nästa moment är , i normalfallet, paradgren hoppet. Idag är allt annat än normalt. Hela vägen från apporteringen fram till hoppet håller jag smått i Leffes halsband då han vill mot, som jag tror det, apportlådan. När jag kommenderar hopp så rusar nu istället Leffe på tävlingsledaren! Han småskäller och nafsar mot henne, jag ryter till och får snabbt in honom men då är ju skadan redan skedd:(((( Det som väntar där och då önskar jag fan ingen, då menar jag verkligen ingen! Den känslan av total avsmak och värdelöshet i en blandning med jag dödar hundfan till att jag bara vill sätta mig och böla eller bara försvinna, ja det är svårt att sätta ord på den stundens känsla. Efter ett kort och snabbt samtal med domarna så går jag till bilen och är kvar där tills alla tävlat klart och jag får mitt samtal med domarna. Det som nu väntar är att de skickar in en rapport om oacceptabelt beteende, denna rapport behandlas av Sbk och sedan får vi se hur allvarligt de ser på det inträffade. I bästa fall blir det en varning, i sämsta fall en utredning där liknande situation byggs upp och de ser hur vi agerar (Leffe agerar). Ingen ide att spekulera i hur det blir, jag har ändå redan bestämt mig för att Leffe numera inte skall tävla nått mer!:(
Hoppas på att kunna få träna vidare med skyddsgrupp för att lära inför nästa hund som kommer inskaffas vad det lider (om inte allt för lång tid), den kommer bli tävlingshund i första hand och tjänst om det vill sig väl. Leffe får nu nöja sig med att skydda husse på jobbet. Första tanken som slog oss vid stridens hetta vågar jag knappt skriva ned, det var att ta bort Bonzo & Svinto samt lämna iväg Leffe och sedan plocka hem en lite äldre hund men dessa tankar är nu efter samtal med klocka och förståndiga vänner borta (tack Lotta & Patrik för samtalet).

2 kommentarer:

  1. Klokt val att inte göra som du tänkte. Bra tjänstehundar växer inte på träd, och lite krasst:
    -gammelgubbarna är just gammelgubbar, och när deras tid är inne så har du/ni gott om plats/tid för en ny tävlingshund.
    Tills vidare är det bara att grisa på i skyddet och suga åt sig så mycket kunskap du kan och vill ta till dig.

    SvaraRadera
  2. Ola S> Så sant, så sant! Att få fram en tävlingshund borde vara lättare än att få fram en som blir godkännd för tjänst, eftersom jag måste ha hund i jobbet så vet jag inte riktigt hur jag tänkte (vid första tanken) lösa det genom att göra mig av med den som älskar mig mest för ett få till ett fritidsintresse som inte ger några pengar!? Till vilket pris är det värt att ha ett intresse!? Om priset var/ är att lämna bort Leffe och skicka gamlingarna till himmelen i förtid så är priset åt helvete för högt!!!
    Nä, det får som sagt bli en j..la bra hund att lära sig mera med, kan ju träna in alla moment t o m elitklass för att på detta sätt ha mera med mig i bagaget till kommande tävlingshunden (och tjänstehunden). Leffe är ju trotts allt bara 2 år och 10 månader, på detta så älskar han sin husse utöver allt annat:-)

    SvaraRadera