torsdag 2 juni 2011

Securitas KM 2011

Då har jag och Leffe gjort vår debut på skyddstävlings planen, detta gav både mersmak och mycket att tänka på!
Debuten skede igår i o m Securitas KM på Botkyrka Bhk. Allt inleddes med ett på pappret löjligt enkelt uppletande, ett föremål som vi dessutom ser när de lägger ut. Hade säkert varit jättelätt om vi åtminstone tränat på det 1 gång inför denna tävling, 0 poäng åt oss! Leffe letade på som bara den men vad han letade efter vet jag inte!?;)
Nästa moment var patrullstig, en 100 m lång sträcka där 1 figge var utlagd. Här visade Leffe upp sitt rätta jag (den bra näsan han har):-) Full pott efter en klockren markering!

Efter detta bar det av ned till lydnadsplanen för att köra igenom Linförighet, Läggande under gång, Inkallning, Apportering och Hopp med återhopp. Leffe gick väll i stort sett som jag hade hoppats och förväntat mig, lite sämre än på träning men ändå helt OK. Enda som inte var som brukligt var att jag fick dra till med ett DK vid hoppet, här brukar vi prenumerera på 10 p;)

Med lydnad och näsarbetet avklarat så var det dags för lunch innan skyddet drog igång.

Skyddet bestod av Sändande med avhämtning, Bevakning med 1 förflyttning och Flykt med skott.
Vi inledde med ett rätt så snyggt sändande där Leffe gick in med fin attityd, han blev dock aningen lite för het under bevakandet som pågick tills dess att jag anslöt (litet poängavdrag där). Efter att detta moment var slut så kom tyvärr lite av Leffes dåliga sida fram (någonting jag verkligen måste få bort!!!!!!), när vi inledde en kort transport så är Leffe på tok för het och angriper figgen och då på den arm som är närmast oss vilken är oskyddad! Som tur är så blev det inga skador!!! Både jag och Figguranten visar tydligt för Leffe hur j..la fel detta beteende är, jag blir både ledsen och förbannad på samma gång! Varför kan fanskapet inte bara sköta sig fullt ut en hel dag nån gång!? Bara att jobba vidare och ha extremt mkt säkerhetsmarginal med sig på tävlings och träningsplanen (även) i fortsättningen.
Nästa moment var Bevakning, Leffe ligger bra och bevakar, biter helt OK vid förflyttningen och släpper Ok vid passiviteten. När han sedan skall in i en ny bevakning så blir han för het, oren och angriper stillastående Figge. 0 poäng till oss.
Sista momentet var Flykt med skott, här skötte Leffe sig riktigt bra:) Det enda som här gav avdrag var att när jag tog pistolen från Figgen så släppte Leffe bettet, detta var dock väntat då vi gjort lite panik träning inför tävlingen för att få till släppandet;)

Om jag bortser, vilket är j..ligt svårt, från Leffes idiotgrej i skyddet så var detta en mkt trevlig och lyckad dag!:-) Detta ger mersmak men samtidigt så är jag nu ännu mera övertygad om att vi INTE skall ha bråttom ut på skydds tävlingsplanen, jag vill ju visa vad vi verkligen kan och inte riskera en avstängning!!!

Kommer att lägga upp filmsnuttar från skyddet senare, även betygsprotokollen kommer som bilder snart på en blogg nära dig;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar