torsdag 21 juli 2011

Perfekt lösning!:-)

Idag så var det ju dags för ännu en dag med kvalitetspass, ca 90 minuter i 4.15-4.20 min/km fart var det planerat att bli.
När det efter morgonrundan med hundarna (3 km i skogsspåret) så regnade det och blåste ute, motivationen var väl inte riktigt på topp men det var heller inte så illa som förra veckan då jag ju hade grym ångest innan det liknande passet som avverkades då. För att ordna till motivationen lite så lurade jag med mig Madde på cykeln, Nelly och Leffe springandes. De fick hänga på under de inledande 2 km uppvämning som sedan övergick till tempohöjning utan avbrott, även under inledande 3,8 km på detta planerade 90 minuters fartinslag så hängde de på:) När vi efter 5,8 km kom till badplatsen vid Jästfabriken i Rotebro så släppte de mig fri och jag fick avverka ca 1 timmas löpning på egen hand medans de simmade, hundarna simmade meddans Madde kastade pinnar:-) 1 timma senare så var jag uppe på 19,2 km och det var dags för dem att hänga på under de sista 3,8 km jag hade kvar av fartpasset, givetvis hängde de även på under sista 2 km nedjogg. Totalt för Madde och hundarna blev det alltså 11,6 km varav 7,6 km i bättre tempo, lägg där till att de även simmade i stort sett hela timman jag slet på egen hand. Rätt skönt att komma hem trött och inte behöva aktivere några utvilade hundar, nu är ungdommarna lika trötta (om inte tröttare) som jag:-)

Mitt pass hamnade på 25 km varav 21 km var i bätter tempo, 1.28.46 avverkades dessa 21 km på vilket ger ett snitt på 4.14 min/km. Måste säga att jag är riktikgt nöjd med att trotts mkt mängd och ett 10 000 m lopp kunna prestera detta pass i bitvis mkt jobbig blåst och regn, är även mkt nöjd med lösningen vi kom på där Madde och hundarna hängde på. Denna lösning kommer garanterat att upprepas, känns nästan som ett måste att kunna lösa det såhär om en vetig marathonsattsning skall kunna bli verklighet.
Tilläggas bör att jag kom på mig själv att, under en regnig del av passet, springa och le åt att det var/ är så skönt att vara tillbaka i riktig träning igen!:-)

Nu blir det att slappa lite innan det är dags att förbereda sig för en kväll med god mat på Hermans:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar